JellyMuffin.com - The place for profile layouts, flash generators, glitter graphics, backgrounds and codes

Wednesday, February 9, 2011

Coklat dan Kita .

coklat . ramai orang suka makan coklat . lagylagy kalau budak perempuan . coklat ni pun selalu digunakan sebagai hadiah , hantaran kahwin dan nak buad pujuk orang pun bole . confirm tak jadi majok orang tuh . hee :) . selain tuh ,banyak lagy kegunaan coklat . bahan yang berasaskan daripada buah koko neh pun sebenarnya banyak khasiat dan faedah kepada pemakannya .


Antaranya ;


1 .Coklat kaya dengan antioxidant seperti catechins an phenols yang membantu dalam pencegahan sakit jantung dan kanser. Kandungannya sama macam dalam teh hijau, jus oren, bayam, bawang, jagung dan pisang.


2. pengubat yang baik semasa sedih dan stress coz coklat mempunyai satu bahan yang membolehkan pemakannya merasa gembira yang teramat sangat .

3. satu kajian yang dijalankan di Universiti Pittsburgh mendapati coklat tidak menyebabkan migrain seperti yang disangkakan sebelum ini. Mereka yang sering mengalami migrain atau sakit kepala boleh memakannya tanpa perlu risau ia akan menyebabkan sakit kepala.

4 . coklat menguatkan sistem pertahanan badan terutamanya bila kita rasa penat disamping boleh mengelak daripada selsema .

5 . bagi kecantikan, coklat dapat membantu meningkatkan kecantikan. Kandungan yang terdapat dalam coklat memiliki banyak manfaat bagi kulit, misalnya berfungsi untuk menjaga kelembutan, melembapkan, mengencangkan dan memperhalus kulit. Coklat juga dapat memperlambat penuaan pada kulit, termasuk mencegah kerutan pada wajah. Coklat juga boleh dibuat mask dengan cara yang betul.

6. Coklat bukanlah penyebabkan jerawat. Jerawat disebabkan oleh perubahan hormon dan genetik. Jangan streskan diri, makanlah coklat.

7 .Coklat berwarna hitam merupakan sumber tembaga (copper) dan dalam kadar sedikit adalah perlu untuk kesihatan metbolisma dan membantu menghalang penyakit Alzhemier's dan osteoporosis.

8 . yang paling penting, coklat tidak mengemukkan. Tidak ada satu jenis makanan akan menyebabkan gemuk. Pengambilan berlebihan sesuatu jenis makanan meningkatkan kalori. Jika kalori ini tidak dibakar sebanyak ia diambil, ini yang menyebabkan kegemukan. Makanlah coklat dalam kadar yang sederhana, bukan sekadar coklat malah semua makanan sekalipun .

So , makan coklat adalah baik untuk kita, namun seperti mana-mana makanan janganlah ambil berlebihan.

hee . ^^

2 comments:

Nancypoh said...

Bila baca entri pasal kebaikan coklat ni, teringat nasiaht cikgu masa skolah menengah dulu..dia ckp kalau x sempat sarapan tu, pergi la beli coklat supaya tak lapar sangat kalau ada kelas tambahan..nice tips..

Entry Semasa:
Bila Pisau Tercucuk Pipi

cHenta haTiKu!! said...

betol tuh . tips yang bagus . btw, thanks yea . ^^

profile hearts dividers