JellyMuffin.com - The place for profile layouts, flash generators, glitter graphics, backgrounds and codes

Thursday, January 6, 2011

7 Tips Belajar

Tips belajar dengan cemerlang . agak agak rasa nak ikut , buatlah eak . banyak hikmahnya . Selamat Mencuba ..

1. ada nota  masing-masing. Maksudnya, dah  sediakan nota-nota penting yang  boleh ulangkaji pada bila-bila masa. Tak payah buad besar-besar , cukup kalau  nota tuh ade keyword untuk bendabenda yang nak diingat.  
2.  Buat banyak latih tubi soalan-soalan SPM yang pernah keluar 5 tahun lepas.  Dah buat semua, ulang semula banyak kali. Ulang latih tubi ni sampai  rasa buku latihan  tuh dah lebih nipis dari masa beli. 
3. kalau tak faham dalam sesuatu topik, tanya kawan  yang mahir dalam subjek tuh. jangan jadi bodoh sombong .
4. Buat study group. tak yah ramairamai . 4-5 orang cukup. kalau ramai sangat nanti tak jady belajar, sure jady benda laen . cara ni paling cepat untuk ulang-kaji dan cara yang paling efektif untuk mengenal pasti subtopik mana yang tak paham. Lepas ni, dah boleh recover balik mana-mana yang patut. 
5. Banyakkan solat dan bersedekah.  Ini  salah satu cara nak mengenal diri kita sendiri dan kelemahan kita. Mendekatkan diri kepada Allah. Walaupun  mulamula  niat nak lulus exam dengan cemerlang tapi  mybe akan jadi pemangkin yang baik untuk jadi pelajar yang lebih beriman dan cemerlang.
6. Maafkan semua orang dan minta maaf dengan sesiapa yang  rasarasa macam terguris dengan apa yang kite pernah buad. Minta maaflah dengan guru-guru sekolah dan juga ibubapa kite.
7. Tawakal dan bersangka baik. Memang bagus kalau kita yakin. Tapi jangan terlampau yakin. Dan jangan lupa untuk bersangka baik dalam setiap apa yang kita lakukan. Pasang niat yang elok-elok. Moga-moga kite dapat capai cita-cita kite. Terakhir, bertawakal dan berserah. Kita buat apa yang patut dan sentiasa berdoa yang kita akan dapat keputusan yang baik dan cemerlang.

No comments:

profile hearts dividers